Spontan rörande då inspirationsbilder ligger framme på stort papper. Bilen fylls i och blir röd osv.
Några barn har varit ute för att upptäcka sig fram i leken med vattenpölarna. Barnen hoppar i vattnet, stäncker, samlar vatten med hjälp av olika behållare osv.
Två språkgruppper då vi blandar barnen då några av de äldsta är lediga. Ena gruppen börjar med mjuka sångtärningen med några djursånger. Lammet börjar vi med. Hur många ben/öron/ögon har den? Hur låter lammet? BÄÄ!! säger barnen. Känner på lammet som då ska symbolisera ullen på den osv. Barnen övar flera kunskapsområden för att främja språket. Sedan sjunger vi om alla djuren.
Barnen övar Takk och här går snigeln hem, i sången lilla snigeln.
En liten nätt boksamtal från denna boken "Valdermars tårta". Barnen får höra då när Valdermar gör en tårta till sin lillasyster Linn.
Alla saker till tårtan är blandade sedan ska tårtan skjuts in i ugnen. För att bli stor och fin. Hur slutade berättelsen? Att han åt upp mycket av kakan. Tårtan blev ju lite annorlunda, för Valdermal åt ju lite på den. Men de hade kalas för Linn. Hur började berättelsen? Valdermal skulle baka tårta till Linn, för hon fyller år. Barnen är aktiva också spåkar vi tillsammans med hjälp av några av dessa frågor osv.
Några frågor som vi har under samtalet. Det var en bra saga,tyckte barnen. Snällt att baka tårta.
De allra yngsta bildläser om Babblarna. Vem bor i vilket hus? Det kan barnen, de språkar mycket och nämner Bibbi till det gula huset osv. Mycket glädje utstrålar barnen.
Lite bygg på byggbordet, då nytt tågbana byggs fram. Barnen kör runt i olika banor, med långa och många vagnar.
Någon väljer att bygga med magneterna. Denna gången ligger magnettavlan på golvet.
Barnen har ätit böngryta med coscos och grönsaker.
På uppevilan läser vi vidare om alla barnen i boken " Jag och alla". Idag får barnen möta Alex som ligger i sängen och är jättesjuk. Han vill vara ett barn och cykla runt som alla andra. Sedan möter vi Mimmi som är på promenad med hunden Bella och kompisen Maya.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar