Tågbana tas in i kuben el skogen som barnen säger. I dag hörs det ljud/ musik som finns inne i skogen. Barnen hör detta och säger att det är " fåglarna låter".
Bygg-och konstruktion i skogen för det kan ju åka tåg i skogen. Barnens favorit figurer finns med i leken och porträttdockorna av barnen är också med i leken.
Språkande vid språkhörna vid mattan. Tekniklådan med flera olika material saker som utforskas. Några barn läser även boken " knacka på". Så barnen är aktiva med i sagan med att knacka på De är även apor som kastar kuddar mm.
Matematik övningar med naturmaterial. Barnen får uppdrag med att hämta liten pinne, stor pinne, litet och stort blad. Antal av resp sak övas och hur mycket det blir tillsammans.
Plötsligt kommer Doddo och Bibbi fram på mattan och vill vara med i språkande. De presenteras och deras egenskaper belys. Doddo vill ha rättvisa och vill hjälpa till att lösa konflikter osv.
Barnen får höra Bibbis presentation. Han egenskaper belysa. Här blir det en återkoppling om vad barnen gjorde ute. För de hade matematik och kluriga uppdrag mm.
Barnen har haft samling innan maten. Tillsammans sjunger vi inledningssången. Sedan blir det mera matematik och olika begrepp som övas. Det är både kort och lång spindeltråd idag. Alla elefanterna får inte plats el så ville de gå på båda spindeltrådarna. Barnen övar stor, liten, mellanstora, sist och först osv.
Barnen övar även med ramsan " fem små apor" som tas som en sång. Barnens rekvisita tas fram till en säng. Barnen är aktiva och sjunger och gör de olika rörelserna. Antalet i ramsan nämns och ropas ut av flera barn. Det visas upp antal med fingrarna också mycket noga.
Därefter får barnen duka av. Kasta matavfall i den bruna påsen. Och sätta disken på vagnen.
De äldre barnen får öva olika ord och begrepp med nya böcker som har gjorts. Med bildkarta så övas detta med visuella bilder där rätt bild ska tas in i boken. Det är boken om kossan.Och den andra handlar om snigeln som gör olika saker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar