Frukosten bjuder på jul mys med röd servett, ljus, och digitalt julmusik för barnen som projiceras på dörren till byggrummet. Barnen sjunger med, pekar, säger tomten, Lucia, hus, tyst i husen och snögubbe mm.
Barnen som ville har klätt ut sig. Det är tomtar i olika varianter.
Tomten, säger barnen och pekar. Hå, Hå...,säger någon.
Innan barnen går ut blir det att pryda fönstren med olika klistermärken i julens tema. Barnen ser och säger även här tomten, snögubben, snöflingor, tomtens renar (andra fönstret), många, liten snögubbe och stor tomte mm.
Barnen öppnar lucka 20 idag det är STOP SÅNGEN. Att man inte tar på olika privata delar. Och om man inte vill att man rör varandra, då är det Stop! Respektera varandra och lyssna på varandra, något som alla bör vara uppmärksam och lyssna på. Det är då bra att ta fram handen, och markera ett stop. Jag vill inte, det är inte ok osv.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
kroppsliga och personliga integritet, Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
självständighet och tillit till sin egen förmåga, nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära, Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå
rättigheter och skyldigheter.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
att ta ansvar för gemensamma regler, förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och
ge uttryck för egna uppfattningar (Lpfö 18:13).
Qer-koden skannas och allt är med oss idag, dvs tekniken och Kalle mm.
Barnen har haft julfest med dans kring en gullig gran. Det är sångerna och danserna "nu är det jul igen, vi är ju musikanter, raketen och långdans kring gården" osv. Barnen får sedan dansa fritt och bl. a små grodorna hoppar runt lite här och där.
"Ej öron ej öron ej svansar hava de.............."...Sedan blir det leverans av tomtens klappar till Alla Barn. Respektive avdelning tar hand om sina julklappar. En kompis håller julklapparna, och är noga med att de kommer in. Vad kan det vara?
Jullunch för alla. Mmm så gott! Det är köttbullar, prinskorvar, sill i olika smaker, potatis, lax, ägg och Sås.
Därefter blir det valfri filmsnutt från Kalle Anka. Mycket språkande och berättande kring filmsnuttarna. Färger, matematik med antal och lägesbeskrivningar osv.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse
för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala
kulturlivet (Lpfö 18:14).
Såsen var jättegod! Så snabbt tog den slut. Mmmm, så gott!
Ur-julkalender blir på storbild mot fönstret till byggrummet. Det är arg och slåss. Djurisk tipsar om när han är arg och behöver slåss så slår han på en kudde. För man ska ju inte slå varandra. Någon kompis visar en gest med att slå handen i golvet. Ja, arg får man bli men man slår inte varandra. Därefter blir det valfri filmsnutt från Kalle Anka. Mycket språkande och berättande kring filmsnuttarna. Färger, matematik med antal och lägesbeskrivningar osv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar