fredag 17 december 2021

Fredag 17/13 Digitalt meningsskapande

 Fri lek efter frukosten. Barnen vill leka och hjälpa Kalle. Kalle får vara med i en lek. Han ska få vara i lådan. Först sätter sig barnen i lådan, ingen bra idé då lådan kan gå sönder. Fråga Kalle om han vill vara med i er lek. De äldsta tyckte det var en bra  idé.  Men varför tar ni inget vanligt täcke till honom? Nä, han får papper på sig. Det blir bra, säger barnen. 


Flera barn hittar sina kollage på sina familjer som är upphängda i byggrummet. Det är kul att ta dem och emellanåt tar man kompisens familj. Det blir mycket visning av barnens familjer. Barnen vill glatt visa upp och talar om att det är pappa och mamma mm. Lite emotionell blir det mellanvarven. 
Utelek en liten stund. Alla barnen på förskolan har gratulerat en pedagog på storbarnsavdelningarma vid vårt samlingsställe vid stockarna. 
Några barn har gjort julalster av troll deg. Det är stjärnor i olika storlekar och hjärtan. 


Digitalt meningsskapande med julkalendern då lycka 17 ska öppnas det är fingersång om tomte, tomte mor, tomtens ren, snögubben och lilla tomte barnet. Det blir 5 i familjen. Barnen lyssnar och lär och säger efter orden tomte, tomtemor och snögubben. 
                              Kalle är så klart med i barnens samling och tekniken är med oss. 


Lite apelsin alster då barnen får vara med att utforska, smaka, känna, dofta på apelsiner. Dessa ska in i ugnen  för att torkas. Apelsin girlanger som ska sättas upp på avdelningen. 
Barn litteratur på stjärnmattan då vi väntar in alla kompisarna efter uteleken. Barnen hittar tomte boken, Bebbe pussar, och boken om barnen som någon vill lyssna på. 

Påminna om att alla barn på Flodillerns fsk är inbjudna till julfest på måndag. 
Barnen har ätit pasta med sojafärs och oliver, de övriga grönsaker var inte så omtyckta. 

Ur-julkalender öppnas i vanlig ordning och det är lucka 17 idag.  Det är en svår känsla i dag avundsjuk. 
Nu vill vi önska Alla en riktigt mysig 4;advent. Trevlig helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar