Barnen pröva det nya tillverkade matematiska uppdraget. Att se talraden och ser mönstret att ta korken och skruva i på rätt plats. Det blev två kartor 1-2 och 1-3. Barnen blir intresserad och försöker sig på båda kartorna själv och i par.
Barnen övar på att ta sig i och ur cykeln. Men även att cykla och ta sig fram med cykeln.
Barnen övar mera teknik att ta en liten eller stor spade och gräva. Många har andra förslag med spaden, som då inte alltid är så bra.
Barnen har haft samling vid sovloftet. Barnen övar på veckodagarna, för det är dagen efter måndag. Vilken dag är det då? Tisdag! Säger ett av de äldsta barnen.
Hur många barn är vi? Vi räknar barnen och gör en Dupĺo stapel. Hur många av dessa är flickor/ pojkar och hur många vuxna har vi? Det är 10 barn, 5 flickor och 5 pojkar. 2 vuxna som är två stora klossar. Allt blir visuellt och lustfyllt lärande då vi övar matematik med närvaron med hjälp av byggmaterial.
Tillsammans upptäcker vi skuggor på marken. Solen strålar mot föremål och det blir en mörk skugga. Barnen ser sina händer, fötter och fingrar.
Barnen får sedan öva på de nya Babblarna, rita och följa skuggbilden.
Rita med krita på griffeltavla med olika färgglada kritor.
Ett barn vill mecka och utforska kameran.
Någon annan följer och nämner de olika sakerna i labyrinten. Liten kula, stor kula, snurra och följa spår.
Flera kompisar prövar det nya matematik uppdraget innan lunchen.
Barnen har ätit fiskgryta med potatis och grönsaker. Här ser vi också ämnet teknik att arbeta och dela och få i sig mat med hjälp av kniv och gaffel. Teknik, något som många barn är bra på fjärilen. Det genomsyrar hela dagen och mycket av förskoleverksamhet. Teknik är alltså problemlösning, att sammanföra olika delar och funktioner osv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar