Barnen är allt mera intresserade övar att hjälpa till. Här i förrådet är vi och hämtar lite frukt. Barnen talar om att de vill ha äpple och päron.
Tröstande katt o napp är bra hjälpmedel då man har trillat. Så de får vara med på samlingen. Lite frukt är bra att börja samlingen med, alla älskar vi frukt.
Barnen får förslag om att gå på uppdrag på gården med hjälp av dessa kort. Någon kommer ihåg dem och blir mycket entusiastisk och mycket engagera i dagens uppdrag. Hämta 5 blad, hur många ögon har katten? Kan du ta lika många stenar? Hur många ben har hästen? Kan du ta 4 stenar då osv.
Någon kommer på det 6; e uppdraget genom att hämta 2 äpplen. Flera barn är aktiva med att gå och hämta dessa föremål i trädgården.
Sedan lägger något barn tillbaka stenarna där vi hittade dem.
All material för lärande i naturkunskap finns i dokumentationsskåpet. Barn lär sig allt i en helhet och därför flera kunskapsområden vävs samman i detta lärande. Matematik med antal, storlek, färg, mönster, talraden osv. Språk- kommunikation lyssna och berätta sina kunskaper, skapande då barnen ser färger och mönster o liknelser och teknik osv.
Två pinnar hittades i sandlådan precis som vi hade i uppdragen.
Därefter leker barnen fritt på gården bla sandlek genom att hälla sand i flaska, gräva stor grop till röret och ösa sand i den.
Mycket bra samarbete då flera hjälper till med detta sandtorn.
Några övar på att göra kullerbyttor på en mjuk madrass. Viktigt att inte stå för nära för då kan man krocka.
Därför får barnen ställa sig på led och vänta på sin tur. Alla får prova!
Dagens lunch kycklinggryta el turfo gryta
Med ris, grönsaker och curry.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar