Inne i ateljén använde barnen sig av mallar med olika siffror. Dem använde sedan vår gröna lera för att följa mallen och skapa siffror. Något av barnen rullade ut leran till en korv som sedan blev en siffra medans andra tog isär leran och fick små bitar att fylla in siffran med.
Efter matematikstunden var det dags för fruktstund och en gemensam samling
Barnen fick välja mellan plommon, vilket har blivit en ny populär frukt, äpple o banan.
"Titta! Vad är det som står bakom Johanna?" Vi plockar fram en kartong. "En låda" säger ett av barnen. Vi håller upp kartongen så alla barnen kan se den. "Hur många kanter har den?" Vi alla räknar kanterna, lådan har fyra kanter konstaterar barnen. "Är alla sidorna lika långa på lådan?" Vi jämför sidorna tillsammans och kommer fram till att sidorna inte är lika långa. "Vilken form har då lådan?" "Är det en kvadrat eller är det en rektangel?" Barnen ser lite konfunderande ut. Vi fröknar hjälper sedan till att förklara att det är en rektangel för rektangelns sidor är inte lika långa.
Kartongen, eller lådan som barnen sade, användes sedan för att leka Gubben i lådan. En sång som vi ofta sjunger men idag hade vi ju faktiskt en låda att sätta oss i. Men det var inte bara gubben som var i lådan utan även gumman, en av fröknarna och flera av barnen samtidigt.
Efter samlingen begav vi oss ut. Ute fanns det vattenpölar att hoppa i samt sand som blivit till gegga att hälla i ett rör eller bak på en lastbil.
Vi vill påminna er föräldrar att se över barnens regnkläder så att allt är komplett för nu är hösten på väg och det finns ju inget dåligt väder bara dåliga kläder!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar