Vad har hänt med alla klossarna? Barnen berättade att de har kastat upp klossarna, vi hoppade upp. Men då är det inga klossar i lådan, då har vi inget att bygga med. Ja men vi hämtar dem när vi ska ha klossar. Vi pedagoger kommer nu vänta ut och se hur barnen ska lösa detta.
Barnen har haft samling med en fin ny låda. Vad kan det vara i den? Den lådan vi hade i går var stor och denna är liten. I denna lådan kan vi inte sitta i. Den stora lådan som vi hade igår lekte vi " gubben i lådan" säger ett av barnen.
Varje barn får ta fram ett djur som man kan ha på fingret. Vi sjunger och övar TAKK med händerna. En liten grupp har påbörjat med sk trygghetsvandring dvs arbete med likabehandling. Detta är ett av vår prioriterademål. Ett arbete som ligger som en röd tråd i hela fsk i den dagliga verksamhrten. Bland annat om känslor, hur vi förhåller oss till varandra, etik, empati, allas lika värde osv.
Trygghetsvandringen gör vi med de äldsta barnen. Hur de upplever och känner för fsk såväl inne som ute. Därför önskar vi att ni föräldrar gör det med era barn. Så ska vi se hur de upplever och känner om vistelsen på fsk. Senast den 24/9 vill vi ha in detta.
Här kommer vi in på känslor och barnen visar med hjälp av de olika gubbarna.
Barnen visar mera på våra känselkartor där känslan kan vara på olika sätt. Den glada gubben visas och tänderna och munnen är jättestor. Barnens svar, barn vet vad man ska göra när man behöver hjälp el om det är mycket blod ska man ringa ambulansen för mamma är inte här på förskolan.
Alla barn har varit ute och lekt, cyklat, bakat sandkakor.
Brandman med en hjälm tycker något barn.
Lite fri rörelse från cd-spelaren.
Barnen har ätit tomatsoppa med smörgås och mjölk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar