tisdag 17 augusti 2021

Tisdag 17/8 En regnig dag

 

Valfria lekar inne idag faktiskt då det har blivit en regnig dag. Fortfarande är det en liten skara barn. Många som har varit lediga länge då separationen och nya förskole rutiner är lite emotionellt. Teknik genomsyrar barnens väl av aktiviteter i dag. Det byggs med små lego med hjälp av lego i mindre material. Barnen övar på att hitta lite, mellan stora och riktigt stora legoplattor. Barnen säger färgerna, att de bygger höga torn osv. 

Ett av borden lyfts en extra skiva då barnen kan stå upp i sin egen höjd och koppla och köra bilar, eller egna varianter av släp som det blev här. Kreativiteten flödar i olika varianter.

Pojken provar att koppla och köra både på bordet och på golvet. Sätta fast snöret blir en utmaning, men det går till slut. 
Tillsammans upptäcker vi att det blir lättare att köra sitt släp på golvet då man kan dra släpet i en längre sträcka. Då och då åker någon bil av. Det är bara att sätta på släpet igen, också åker den igen.

Någon ritar en bil med en blå krita. Pojken är mycket medveten om att det är blå färg dvs som Doddos färg som får ligga bredvid. 


Några barn övar olika frukter och grönsaker med hjälp av frukt/grönsakslotto. Vid verbala uppmaningar tas respektive sak upp. Barnen övar färger, klassificering i storlek och antal osv.
Dessa kan man bara lotsas äta men sen blir det fruktstund med tre olika frukter. Vilka frukter äter vi? Det är päron, vindruvor och banan. Mmmm så himla gott! 


Innan maten får barnen öva med att sitta på pottan. Frågan är om det kommer kiss eller bajs. Alltid lika intressant. Och detta blir enklare och lustfyllt när vi är flera kompisar.  Det är bra om de äldsta övar med detta både hemma och på förskolan så lärandet hålls vid liv. 

Barnen har ätit fiskgratäng med potatis. Barnen som har specialkost har  ätit panerad fisk med kall sås och klyftpotatis. Även vegansk alternativ som vegetariska schnitzlar med klyftpotatisar. Mycket grönsaker som barnen tar upp med den stora skeden. 

Efter måltiden dukar barnen av. Ställer all disk på vagnen och matavfall slängs i den bruna påsen. Vad gör vi sen då? Tvätta händerna , visar och säger flickan mycket noga. Språket övas dagligen via leken och via de olika rutinerna som då måltiderna osv. De yngsta barnen övar språket med att förtydliga detta genom Takk dvs Tecken som Alternativa och Kompletterande Kommunikation . Där barnen visar orden som tex "tvätta sig" med hjälp av visade händerna som tvättar sig. Tecken ge tre vägar till förståelse; det man hör, det man ser och det man känner. Detta underlättar för förståelse av det som sägs. Tecken stannar kvar längre. Till skillnad mot ett talat ord kan man göra ett tecken långsammare. Det är även lättare att visa hur ett tecken görs än hur ett ord uttalas. 

Under förskolan dagliga rutiner belyser vi lärandet vid de olika momenten som toalettbesök, tvätta händerna, på-och avklädning inför uteleken, måltiderna, sk sovevilan och uppevilan för att benämna något. 
På eftermiddagen fick vi besök av en ny kompis som ska börja hos oss imorgon. 

                                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar