Sedan blir det samarbetesövning med att göra ett spindelnät med garnnystan. Först visar vi vuxna sedan fortsätter vi tillsammans för att göra ett spindelnät. Man håller garnet i ena handen och för vidare garnet med den andra handen. Inte så lätt men väl så nyttig. Barnen övar tidtagning, Kreativt skapande, gruppkänsla, fantasi, lek, samarbetar, kasta, hålla och ha roligt i gruppen mm. Här håller vi vårt spindelnät.
Liggandes på marken ser vi spindeltråden. Sedan får barnen leka på valfria motoriska klätteratällningar och olika gungor mm.
Samling för de äldre barnen. Inleds med genomgång av dagen. Väder, dag, närvaro mm. Sedan får barnen öva på motsattsord genom visuella bilder. Därefter fortsätter barnen med egna motsattsord som liten -stor, kort- lång, smal- liten el tjock, smal- och bred blir bättre osv.
Barnen som var kvar på förskolan gick ut en stund innan rytmikstunden. Ute cyklade vi, bakade kaka med en kratta och hade en fruktstund.
Under rytmiken hoppade vi, ålade, kröp och sprang runt i rummet.
Samling innan maten med sångpåsen med gosedjuren. Barnen får dra upp ur påsen. Först sjunger vi om hästen. Fortsätter sedan med att en stor och yvig svans kommer upp. Vems svans är det? Ekorren!Också sjunger vi hans sång. Barnen har verkligen lärt sig flera av sångerna och fyller i vid pauserna. Som häst, bäst, ekorren, granen, kottar osv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar