Barnen får byta innehållet i de fina färgade skålarna. Det ska vara siffror och bokstäver tycker vi. Barnen hittar likadana och nämner bokstäverna och siffrorna. Här är likadana , det är H. Upptäcker vi tillsammans.
Utelek vi gör stora pepparkakor och tårtor.
Barnen bankar med spaden och räknar 1,2 och 3 och lyfter upp former. Ibland blir det en bra kaka och ibland en dålig och faller i sönder.
REDE gruppen sitter sedan och övar några fåglar. Barnen gör detta tillsammans i en liten grupp via ett memory spel. 4 brickor där en får dra upp bilderna på fåglarna. Vid denna aktiviteten lär barnen olika fåglar och deras namn och färger antal, se likheter och olikheter osv.
Sedan tar vi samling och övar på dagens siffra för det är den 11/3. Det är den gröna dagen och det är sol nu. Någon berättar att de har åkt skridskor mm.
Sedan hämtar vi 11 bilar. Tar ut dem som är likadana antingen i färg, om de är sönder, snabba eller samma märke osv.
Barnen lägger bilarna i en eller två rader. I en cirkel osv.
Vid uppropet av antal barn sorterar vi vilka som är på fsk och hemma. Barnen får sedan samman antal kapplastavar dvs 11.
Det blir olika slags bygge. Vägar, labyrinter, hus och parkeringsplatser mm.
De yngsta barnen har sångstund från sandlådan med sång korten. Barnen är med och sjunger och rörelser till sångerna som bla " klappa händerna".
Dagens lunch blev pastagratäng med bönor och grönsaker. Bönorna är inte omtyckta av alla så de plockas bort några. Barnen är glada över att det är ananas på fatet. Så då kommer vi in på frukter som har skal och inte har skal. Vissa skal som i äpple och päron kan man äta men inte ananas berättar barnen.
Dessa böckerna läser vi och pratar vi om vid sk uppevilan. Det är om fruktstund på fsk. Att man får dela och av flera små bitar kan man sätta ihop så det blir hela frukter. För det vill barn ha i boken.
Bebisen som kan baka är min säger en pojke.
Fina tåget när barnen går. Den som är längst står först. Övar mycket matematiska begrepp vid detta också. Vem är först?, mitten? Och sist i ledet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar