Efter frukosten sätter vi nytt rent vatten i kuben. Det är extra tyg under så det inte ska glida så mycket. Några av barnen hämtar saker som kan vara i vatten det är båtar, fiskar, sköldpaddor, valar och delfiner. Barnen säger antal båtar, sköldpaddor och deras färger. Vissa sköldpaddor kommer upp och ner som då måste ha hjälp att komma på rätt håll mm.
Alla barnen går ut för att leka efter frukosten. När alla har kommit tar vi en liten samling. Barnen räknar in oss all, det är 13 stycken idag. Vi ställer frågan hur många pojkar och hur många flickor är det? Det är 6 pojkar och 7 flickor.
Tillsammans sjunger vi namnsången och bekräftar varandra både barn och pedagoger.
Sedan får barnen röra sig till låtarna från Gårdspennan. Det är de olika färgerna barnen övar på med övning för hela kroppen. Barnen övar på en färg som ger en rörelse. Barnen övar på att stampa, snurra, nicka, hoppa, stanna, göra det långsamt och snabbt då övningarna ska gå snabbare.
Sedan rörs hela kroppen och armarna blir långa penslar. Plötsligt ska man stå stilla och nya färger och rörelser övas.
Yngre och äldre barn dansar ihop. Barnen övar att trumma med en tänkt trumma från låten " Vi ska trumma". Då ska man öva på trumma upp, trumma ner, trumma sida och trumma andra sidan och trumma överallt. Härlig rörelseglädje då även perception, språk, takt, rörelse och att sluta trumma osv.
Fri lek en stund innan maten bland annat kan man sortera alla nallarna som har kommit fel. Flickan sorterar, nämner färgerna, storlekarna på nallarna övas och antal då hon räknar antal nallarna i varje färg som då hamnar i rätt kulör.
Barnen här ätit soppa, nybakat bröd, crème fraiche och grönsaksstavar. Lite solrosfrön kan man ta också. Vilken färg har soppan? Vad var det för soppa? Tomat och den är röd. Barnen övar på att det är paprika stavar och det är rött, gurkstavar är gröna och crème fraiche är vit.
Fri lek en stund innan maten bland annat kan man sortera alla nallarna som har kommit fel. Flickan sorterar, nämner färgerna, storlekarna på nallarna övas och antal då hon räknar antal nallarna i varje färg som då hamnar i rätt kulör.
Barnen här ätit soppa, nybakat bröd, crème fraiche och grönsaksstavar. Lite solrosfrön kan man ta också. Vilken färg har soppan? Vad var det för soppa? Tomat och den är röd. Barnen övar på att det är paprika stavar och det är rött, gurkstavar är gröna och crème fraiche är vit.
Barnen hittar några kort. Vad kan det vara? Det är säkert något roligt vi tittar med hjälp av lärplattan och skannar. Det är ramsan 5 små apor, sången bä bä vita lamm, huvud axlar knä och tå osv. Barnen blir intresserade övar att sjunga och lärplattan blir ett hjälpmedel så det blir lustfyllt med sång och ikt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar