onsdag 16 juni 2021

Onsdag 16/6 Skapande vid ute ateljén och besök

Ögonblicksforskning 👀👀där barnen tar ansvar för sin handlingsutrymme med att visa och berätta; 

Vid frukosten har en flicka gjort två smörgåsar. Titta, jag har två. Det är mamma och pappa. De har två ögon som jag, pekar och visar flickan. De är glada och jag ska äta upp dem. 😄😄

Vid utevistelsen är ateljén öppen; 👍

Idag för man använda klistermärken, kritor i olika kulörer på stort papper. Det blir sommar alster. Det blir grupp collage där både yngre och äldre barn samarbetar med att sätta fast fiskar och fjärilar. Det skapas deras olika miljöer dvs havet och gräs, blommor och grönska. Oj, oj så många fjärilar som flyger här. Och fiskarna simmar så i vattnet. 

Barnen övar mycket koncentration med att försöka ta fram fjärilarna. Inte helt lätt. Man får ju lite hjälp om man behöver. Sedan sätter man ner det klistriga sidan på pappret. 😀👏

💛💚💙💜


OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE 
Förskolan ska erbjuda barnen en trygg omsorg och har en viktig roll för att bidra till att grundlägga barnens trygghet och självkänsla. Utbildningen ska präglas av omsorg om barnets välbefinnande och trygghet. Alla barn ska få uppleva den tillfredsställelse och glädje det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att vara en tillgång i gruppen. Förskolan ska ge barnen möjlighet att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer. Därför ska barnen få möjligheter att upptäcka och förundras, pröva och utforska samt tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. (Lpfö18:10).

Så himla många klistermärken  vi har och alla barn vill hjälpa till att klistra. Så fint! Jag vill också ha, säger flera barn. 
Barnen hittar även fiskarna. Olika varianter av fiskar. Var brukar fiskarna vara? I havet, javisst i vattnet. Därför gör vi  lite liv i havet med vågor och en båt mm. Ja, i havet simmar fiskarna. Vi sjunger sångerna "en liten båt och fisken simmar många timmar... ".💙💧💙💦

Barnen lär sig att fjärilar flyger runt vid gräset, vid buskarna och vid blommorna. Många fjärilar tycker om blommor, de tycker om att sitta på dem. Så därför gör  vi olika blommor, gräs och buskar för fjärilarna. Blommorna blir i olika färger och olika i  varianter. 
Lite pilligt med att få loss dessa klistermärken. Men det går efter ett tag. En utmaning för fingermotoriken. 
Vår nya kompis som ska börja i augusti har varit på besök hos oss idag. Han blir nyfiken på dagens aktivitet i ateljén. Inte helt lätt med att handskas med klistermärken. Mycket med att undersöka detta både med  fingrarna  och med hjälp av munnen. 👄🖕
Alla sommar alster som är gjorda idag är uppsatta . Alstren  har skapats av både  yngre och äldre barn. Trots att projektboken med MEMMO och MYSEN är avslutad så fortsätter vi med det. Det är något barnen är intresserade av, de har fått kunskaper om och kan mycket om. Barnen övar på att ta av de olika fjärilarna. Barnen övar på fingermotorik, språk,/kommunikation, matematik med att räkna dem, hitta likheter och olikheter. En gul fjäril är en citron fjäril osv. 🌸🌼🌸

Vad är det för färg på soppan idag? Det är röd. Kan det vara tomat? 🍅🍅🍅Tomat är ju röd. Barnen tycker mycket om det nybakade brödet med mycket smör på. Barnen tar även upp crème fraiche. 
Mmm, så gott. 

Under uppevilan sk tittläser en kompis boken om "Halvan och sopbilen". Några har fått vara med och tagit ner  alster från reflektion väggen. Så därför har Mysen fått komma på någons hylla. 🧢🧢🧢
Färglära med att trycka ner olika geometriska figurer på färdig bildkarta. Barnen övar vidare med färger, mönster, antal, geometriska figurer, bildseende  och koncentration osv. 
💙💚💛💜

Gott och läskande mellanmål på eftermiddagen när det är varmt. Mmm, så gott! Melonerna  tog snabbt slut. 🍈🍈🍈🍈🍈

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar