IDAG HAR VI FÅTT SKICKA HEM FLERA BARN SOM ÄR ORDENTLIGT FÖRKYLDA. VÄNLIGEN HA RESPEKT ÖVER ATT MAN HÅLLER SINA BARN HEMMA TILLS DE ÄR SYMPTOMFRIA.
Barnen lär sig många betydelsefulla begrepp vi deras egna fria lek. Rörelse, motorik, samarbeta, planera, genomföra sin tänkta lek, perception, hänsyn, och språk med att kommunicera och föra fram hur leken ska vara, så väl själv och i grupp. 👫
Lek är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande:
För barn är det lek i sig som är viktigt. I lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera
och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra
människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera
barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att
tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att
hitta på lekar, experimentera och uppleva.
Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i
arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens
utveckling, lärande och välbefinnande (Lpfö 18:8).
Grovmotoriken övas här med att cykla och köra en kompis i cykel med en vagn, med flak som är framme. Inte helt lätt att styra. 💪
Lite målning av egengjord gatofärg med potatismjöl, vatten och karamellfärg. 💚💚💚💚💚
Måla på asfalt var uppskattat. Längst med kanten blir en fin färgnyans.
💙💙💙💙💙Äldre som yngre tar tag i detta skapande med dessa färger. Här har vi en grön dinosaurie. 👀
💜💛💚💙
Vad gör ni i lådan? Vi bara busar, säger en av flickorna. Det blir ju sången "Flickorna i lådan, flickorna i lådan vad har ni för er? Kokar ni kaffe bakar ni bullar?... Flickorna i lådan kom fram tjohej!" 😀
Barnen har ätit vegetariska schnitzlar, potatis och kall sås. Och massa grönsaker så klart. Favoriterna som rödbetor, ärtor och morötter. 😋
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar