tisdag 19 februari 2019

Tisdag 19/2 teknik med experiment och naturkunskap

 En flicka tar hand om samlingen idag. Hon tar med " språkhatten" och tar mattan. Hon säger att vi andra ska sätta sig ner för nu är det SAMLING! Barnen övar på dagen och väder bild sätts upp. De färgade dinosaurierna läggs upp på mattan och resp färg sjunger vi om i färgvisan och våra kära dinosauriesånger. Tillsammans övar vi även TAKK. 
 Här hjälps vi åt i sången "5 dinosaurier balanserade" .

 Barnen hjälper till med att skala frukten och bjuder på varandra.
 Jag har en dinosauriebok med idag. Den ska vi ha på uppevilan.
 Jag har en dinisaurietröja på mig, den är blå. Därefter går alla barnen ut för att leka.
 Här bakas det en vattenkaka, en fisk berättar flickan. 
 Ösa och hälla vatten i olika behållare. Här hällde barnen vattnet  i brunnen.
 Experiment med att undersöka, utforska och upptäcka sig fram gemensamt med vatten- och apelsin experiment. Vad händer med apelsinen om vi lägger den i vatten? Den flyter säger några barn. Vi provar olika varianter. Stor apelsin med skal och stor apelsin utan skal. Vi jämför detta då när man badar med badpuffar. Då är det bra med puffar så man kan flyta på vattenytan. Vi provar med små halva clementiner osv.
 Sedan öppnar vi några minipåsar med kulor.  Små färgade kulor läggs i en stor balja. Vad händer med kulorna? De blir stora och tjocka. Ja precis de kommer svälla i vattnet. Många matematiska begrepp övas antal, stor och liten många, få, färger mm. Detta får vi inte röra änn, utan se under em vad som händer med kulorna. Sedan kan man arbeta vidare med matematik, genom att räkna, sortera jämföra mm. Öva språk med barnens olika berättande, kreativa skapandet, fantasi mm.

Barnen har ätit lax och grönsaksgratäng. Nja ganska gott och jättegott tyckte en del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar