Efter frukosten hade barnen fria val av aktiviteter. Några av de större barnen satt och klistrade olika bokstäver på papper och fyllde i färg på målarblad, några satt med magnetism dvs en låda med mycket magnetiska saker. Denna lådan är mycket uppskattad av flera barn som sitter länge och väl och provar med sakerna. Var är det magnetiskt? Leka och lära med hjälp av olika saker. Undersöka, utforska utvecklas tillsammans. Alice tyckte att vi skulle ha samling idag. Hon får gå med en pedagog och hämta frukt. Alice valde päron och äpple. Under samlingen får barn lära sig TAKK och gör frukternas olika tecken med hjälp av händerna. Man tecknar päron håller man från vänster hand och formar ett tänkt päronform med hjälp av höger hand. Äpple tecknas med en knuten hand vid hakan. Barnen lär sig snabbt. När man får något kan man säga tack, det är trevligt sätt.
Alice visar att hon vill ha päron och sedan gör hon tecknet för "tack" pekfingret och tumme från hakan och ut. Stolta barn och det blir mycket tack plötsligt. Barnen får räkna in varandra från deras portträtt bilderna från tavlan ovanför dem. Det är 13 barn idag. Och det är onsdag och det har kommit snö. Barnen får därför som vanligt önska om de vill ut till snön och leka eller göra lera och skapa olika fina saker med lera och leka valfritt i dem olika rummen.
7 barn ville gå ut, resten ville vara inne och göra en ny Play doh. Här samlar Noah snö i ett glas. Barnen får samla lite vatten på olika sätt. Med hink och spade osv men även i vanliga glas som vi sedan tar in och undersöker. Det andra glaset tar vi vatten från stupröret, ett från ett smutsigt vattenpöl. Det fjärde glaset tar vi vid lunch då alla barnen är samlade och då tar vi från vattenkranen.
Vatten på olika sätt ute under utevistelsen.
Vattenlek vid den härligt smutsiga vattenpölen.
Åka pulka i snön. Inte helt lätt att dra varandra i snön.
Vantarna åker av och läggs vid sittplatsen bakom ryggen.
Amanda väljer att köra en pulka.
Upp för kullen och ner från kullen, jättekul!!
Skrapa undan snön vid de stora stockarna. Inte så lätt att bryta aktivitet när det är dags att gå in för lunch.
Innan maten ville barnen öva matematik på ett lustfyllt sätt. De 10 racerbilarna. Ramsan läser vi, sorterar färger, räknar racerbilarna följer tal raden 1-10. Hitta lika och olika och därmed hitta par osv. De första språkandet i matematikens första del.
4 racerbilar kvar. Räknas mycket noga. Här är det Edward som tar en extra undersökning av antal bilar.
Våra 4 olika vatten glas. De 3 från vänster är vatten ute som sagt och det glas längst till höger med lite mera vatten är från vattenkranen. Vilket vatten glass kan vi dricka? Den från kranen. De andra glasen sa Noah att det var smutsigt.
Barnen som sover ute. Här är det alltid först 3 pedagoger så att alla barnen kommer till ro. Sedan sitter det en pedagog under hela sovevilan. Tänk på att barnen som sover bör ha varma separata sov kläder. Det är inte alltid kofta eller mössa blir varma och torra efter fm utelek. Sovkläder under vintern måste vara tjocka och varma. Exempelvis fleece kofta, ordentlig mössa och vantar. Någon har fleeceoverall som är väldigt bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar